5. Formats d'àudio i el seu ús

5.3. Eines per a crear àudio

5.3.4. Transducció

Per exemple, podem associar una freqüència de so a un color (el vermell és un do, el verd és un fa, etc.) i escoltar una foto. Originalment, el terme tenia un significat més tècnic que es referia a la qüestió d’enginyeria de com convertir dades —en una cinta magnètica, en un disc de vinil, etc.— en canvis en un camp electromagnètic que facin vibrar uns altaveus i puguem escoltar el so.

Aquí l’utilitzem en el sentit més artístic i infogràfic de buscar alguna informació senzilla que canviï de manera gradual en el temps i convertir-la en so per així percebre-la d’una altra manera. Així, podem convertir en so les òrbites dels planetes, l’evolució de l’IBEX 35, la reducció dels casquets polars i qualsevol altra magnitud que tingui sentit convertir en so de manera que no es converteixi l’àudio en un simple soroll blanc.

Fer una bona transducció és una tasca complicada, que implicarà conèixer detalladament la temàtica que volem transduir —seria absurd intentar convertir en so dades de la borsa si no tenim idea sobre com funciona i què signifiquen els canvis— i una mica de programació.

Si voleu explorar el món de la transducció, la millor opció ara mateix és SuperCollider, un entorn de programació pensat específicament per a l’art sonor amb el qual una bona part de les funcions necessàries per a crear transduccions ja estan automatitzades.

En el SuperCollider Swiki teniu un tutorial oficial sobre com funciona l’entorn de programació, i en SuperCollider 3.9dev la documentació detallada.