5. Formats d'àudio i el seu ús

5.4. Eines per a distribuir àudio

5.4.3. Podcasts

Hi ha podcasts de tot tipus: literaris, per a aprendre idiomes, amb seleccions musicals, debats polítics, històries de ficció, entrevistes, religiosos… Sobre qualsevol tema de què es pugui parlar, segur que hi ha un podcast.

Com a usuaris, el més senzill és descarregar-nos un client de podcast, anar als directoris que ens ofereixi i subscriure’ns als continguts que ens siguin més interessants. Hi ha clients de podcast (coneguts normalment com a podcàsters) en totes les plataformes i maquinaris possibles.

En l’entorn Mac, l’aplicació de referència és iTunes, que també funciona com a directori de podcasts. No obstant això, si voleu una aplicació una mica més àgil i amb millors prestacions, Overcast és l’aplicació de referència. Funciona per a iPhone, iPad i Apple Watch.

Per a Android també hi ha diverses opcions. Una aplicació reconeguda per les seves funcionalitats és BeyondPod.

Però el que ens interessa aquí és com distribuïm el nostre podcast.

El pas més obvi, però no per això menys important, és donar-lo a conèixer a iTunes. Penseu que prop del 70% de les escoltes de podcasts tenen lloc aquí.

Per aquesta mateixa raó, iTunes està farcit de podcasts, de manera que us interessa fer que destaqui. Assegureu-vos que doneu una descripció al més completa possible del que oferiu, creeu fragments breus divertits, impactants i originals perquè puguin distribuir-se per les xarxes socials, afegiu una caràtula cridanera al podcast.

La creació de fragments breus és una eina central per a moure el nostre podcast per les xarxes socials. Ja sabem com funcionen. Ningú no es posarà a escoltar una entrevista de tres quarts d’hora a Facebook. Però si podem fer que un fragment de menys d’un minut sigui curiós, intrigant i cridaner, molta gent se sentirà interessada i, el que és millor, informarà als seus amics que li resulta interessant.

En paral·lel, useu les xarxes socials per a anunciar quan sortirà el proper podcast, demanar feedback de com ha semblat a la gent, preguntar als subscriptors quins temes estarien interessats que tractéssiu, etc.

Si no us ve de gust treballar a iTunes, o simplement voleu utilitzar més d’una plataforma, SoundCloud és també una bona eina per a crear podcasts. Podeu posar enllaços directament des del vostre web i fer que el vostre públic els escolti directament. Xarxes socials com Twitter tenen funcionalitats específiques per a poder escoltar el podcast directament, sense haver de passar per SoundCloud ni tenir un compte obert en aquest servei web.

Una altra estratègia interessant que recomanen els experts en podcàsting és que, quan comencem, ja tinguem tres episodis com a mínim. La raó és que entrar i veure que ja hi ha tres episodis dona una idea de continuïtat, que n’hi haurà més en el futur i que val la pena subscriure-s’hi. En canvi, si en veiem solament un podem pensar que serà una cosa efímera.

A més d’iTunes, val la pena que doneu d’alta el vostre podcast en altres directoris —que en l’argot de màrqueting es coneixen com podcatchers. Overcast té una xarxa de podcasts ben potent, i també Sticher.

Tal com passa en el món dels blogs, és molt comuna la figura del podcàster convidat. Convideu creadors digitals amb un bon nombre de seguidors a fer-li una entrevista en el vostre programa i mireu de convèncer-lo de tenir algun episodi convidat en el seu. Això us farà més coneguts i facilitarà la distribució. També us servirà per a connectar amb altres creadors i aprendre d’ells.