5. Formats d'àudio i el seu ús

5.5. Ús correcte dels sons en un projecte transmèdia

5.5.6. Quant hauria de durar un podcast?

Evidentment, no hi ha regles matemàtiques per a calcular la durada d’un podcast, però hi ha unes quantes recomanacions que val la pena tenir en compte.

Escoltar un podcast és una acció deliberada, diferent de l’scroll malaltís que es fa a Facebook i Twitter per buscar alguna cosa «nova». Un decideix escoltar un podcast perquè té temps o perquè està en un període d’activitat forçosa —conduint o en transport públic o estirat a la platja sense ganes de banyar-se— i ha decidit dedicar aquest temps a escoltar el vostre podcast.

Així, no té sentit generar podcasts de dos minuts. Els podcasts que s’anuncien com a «curts» no duren normalment menys de quinze minuts, i una bona part dels podcasts d’èxit que un troba a iTunes poden durar una hora.

Ja que parlem de temps, una altra qüestió típica és cada quan hauria de publicar un episodi. Si examinem amb detall el món dels podcasts veurem que la norma és una actualització setmanal. Si publiquem un podcast cada dia, ens arrisquem a saturar a la nostra audiència —recordem el que hem dit abans, que escoltar un podcast és una acció deliberada, no un acte compulsiu com mirar vídeos de gats a YouTube. Si solament publiquem un podcast al mes, el més fàcil és que la nostra audiència s’oblidi de nosaltres i es dirigeixin a altres propostes més estables.

No obstant això, una proposta que està guanyant popularitat últimament i que funciona com a alternativa al podcast setmanal és el de la temporada. Segons aquest concepte, el que fem és pensar 4, 6, 10 podcasts sobre un tema comú i pujar-los alhora o en intervals molt seguits, com si fossin una temporada d’una sèrie de Netflix o HBO. Després podem descansar un parell de mesos perquè la nostra audiència vagi escoltant els podcasts al seu ritme, i passats aquests dos mesos en publiquem una nova temporada. Triar entre una mecànica i una altra dependrà del tipus de contingut que vulgueu generar —certes temàtiques són més «serialitzables» que d’altres— i la vostra disponibilitat.