5. Formats d'àudio i el seu ús

5.5. Ús correcte dels sons en un projecte transmèdia

5.5.3. Gravar la veu per un podcast

A l’hora de gravar assegurem-nos de disposar d’una gravadora amb prou bateria i memòria. Res pitjor que haver de parar una entrevista fantàstica perquè la gravadora és plena o està sense corrent.

També és important disposar d’un bon micròfon que capti bé el so, amb matisos. Si entrevistem una persona o fem una presentació oral, és una bona idea disposar d’un micròfon que puguem enganxar amb un clip a la nostra roba. En cas contrari, el so s’esvairà o augmentarà a mesura que ens movem. Els locutors no professionals tendeixen a moure’s, girar el cap i generar aquest tipus de distorsions, que després són molt molestes en escoltar el podcast.

Una vegada gravat, és una bona idea editar el nostre podcast. Som en el món de la velocitat i el nostre possible públic està acostumat a sentir entrevistes i programes de ràdio de qualitat. Si deixem el nostre àudio tal com va sortir originalment, ple de «uh», «ah», «una altra cosa…» i silencis, el més probable és que l’abandonin desesperats al cap de pocs minuts d’iniciar l’audició.

No obstant això, hi ha també el perill contrari d’eliminar tot el que és informatiu i crear una experiència falsificada, en què l’absència completa de pauses o tos farà que l’oïdor pensi que tot és molt artificial.

Aquí el nostre objectiu hauria de ser que l’edició no es notés, que el flux de la discussió no es tallés. Si per a eliminar un «buenooo…» cal fer un tall que faci que la persona que parla estigui metrallant les paraules, és millor deixar-lo.

Gravar una entrevista o un monòleg en àudio és una mica més difícil del que sembla. Un problema important és el soroll. Inevitablement, el vostre micròfon captarà sons d’ambient, i segons d’on vinguin i on estigui el micròfon poden arribar a ser molt molestos.

Programes com Audacity ofereixen filtres de reducció de soroll, però cal utilitzar-los de manera acurada. Si ens excedim, el resultat tornarà a semblar artificial, com si l’haguéssim gravat a l’Estació Espacial Internacional, mentre que el que busquem és que sigui natural.

El millor és assegurar-se de minimitzar els sorolls de fons fent una sèrie de proves primer i, si queda un soroll mínim, no atabalar-se i deixar-lo. Aquest helicòpter o sirena de bombers que apareix de sobte, elimineu-lo solament si no mutila el ritme natural de la conversa o de la vostra presentació oral.

I, abans de pujar el vostre flamant podcast, assegureu-vos d’escoltar-lo sencer i que tot funciona segons el que heu previst. No hi ha res pitjor que descobrir cinc minuts de silenci, uns murmuris que no s’entenen o com se us escapa una expressió poc afortunada. Assegureu-vos que funciona bé tant amb altaveus com amb auriculars, i proveu d’escoltar-lo des de l’ordinador i des d’un dispositiu mòbil per veure si el so és sempre acceptable.