4. Formats d'imatge i el seu ús

4.2. Comunicar amb imatges. Reptes a resoldre

4.2.1. Quin tipus de continguts vull transmetre?

Les tecnologies digitals tenen un problema conceptual que sovint passa desapercebut. Ho hem batejat com a falsa immediatesa. En el món analògic crear una publicació amb fotografies és un procés costós: carreguem una càmera amb un rotllo de pel·lícula fotogràfica, prenem les fotos, les revelem, creem una plantilla, enganxem la foto, etc. En el món digital, una visita a Google Images o equivalent, quatre clics i ja tenim un flamant post carregat d’imatges en el nostre blog.

Però aquesta immediatesa ve amb un risc conceptual important afegit: la facilitat amb què creem contingut irrellevant, sobrecarregat, absurd o contradictori. De la mateixa manera que la primera vegada que ens trobem amb filtres d’imatge com l’Snapchat podem passar-nos hores posant efectes, orelles de conill o bigotis postissos a una foto, és molt fàcil caure en la temptació de la falsa immediatesa i inundar les nostres pàgines web, entrades a les xarxes socials, treballs universitaris o pamflets informatius, amb imatges, il·lustracions i diagrames que no venen a tomb.

Així, doncs, el primer pas és detenir-nos a pensar: quins continguts vull transmetre? Una imatge té moltes funcions comunicatives disponibles, com per exemple:

• Cridar l’atenció de l’usuari perquè accedeixi al contingut que hem creat.
  • Crear un espai de repòs cognitiu enmig d’un text.
  • Oferir una informació rellevant per a l’argument que estem construint.
  • Oferir exemples del que s’està explicant en el text.
  • Explicar algun concepte que sigui complex de narrar solament amb paraules.
  • Donar suport emocional als continguts oferts.

Està més enllà dels objectius d’aquest text oferir indicacions exhaustives sobre com escollir imatges en funció del nostre missatge, però al llarg d’aquestes pàgines explicarem com aquestes diferents funcions queden recollides millor amb uns formats d’imatge que amb uns altres.

En l’apartat 4.7 «Ús correcte de les imatges en un projecte transmèdia» oferim alguns criteris de quin tipus d’imatge dona millor suport a una funció comunicativa o una altra.