2. Paleta de colors

2.3. Cartes de color

Pantone és una marca desenvolupadora de colors, una empresa que ha aconseguit imposar-se com a líder en el mercat, a partir de la creació d’unes cartes de colors que amplien la gamma cromàtica que permeten els sistemes de color més utilitzats –CMYK i RGB–. Per desenvolupar colors, van crear el Pantone Color Institute, un centre d’innovació i recerca centrat en les tendències de color que poden interessar els creatius i dissenyadors en camps com la moda, el disseny gràfic, disseny d’interiors i disseny de producte. Format per equips d’experts interdisciplinaris, treballa amb l’objectiu de definir una carta de colors per a les tendències de temporada i el color de l’any; un color simbòlic del moment que s’està vivint i que serveix com a expressió d’un estat d’ànim i una actitud. Això no és una extravagància, l’empresa internacional Intercolor, constituïda el 1963 per quinze països membres, intercanvia dos cops l’any la seva visió sobre els canvis en l’estil de vida en general i en el color en particular. Cada membre de la plataforma defineix els seus conceptes a dos anys vista, i extreuen una base per al desenvolupament de tendències en color i paletes per a una temporada (primavera/estiu i tardor/hivern). Aquests equips són els que, amb les seves propostes, generen prou influència per implantar les tendències.

El model de negoci d’aquestes empreses es troba en la venda de les cartes de color i, posteriorment, de les tintes. Les cartes incorporen un número de referència únic per a cada to o matís, a fi de facilitar la comunicació entre dissenyadors i impressors. Tenir les cartes actualitzades ens permet tenir a l’abast els tons més nous, però són un material de cost elevat que només és a l’abast d’estudis i agències amb molt de volum de treball o dels mateixos impressors.