6. La vida més enllà del TFG

Després del TFG, potser arribeu a escoltar una veu sobtada en el vostre cap que us murmura «i ara què?». De vegades, després de molt esforç i nervis davant d’un gran desafiament, es pot instal·lar en nosaltres una sensació desconcertant de «buit interior» quan s’acaba una etapa d’aquestes característiques, ja que estareu unes setmanes en tensió amb força càrrega de treball. Amb freqüència, quan ens relaxem, ens envaeixen noves sensacions. És primordial no fer cas a aquesta veueta o, a l’inrevés, cal escoltar-la des d’un punt de vista més constructiu: el TFG no solament és un requisit per a obtenir el vostre títol sinó que es tracta d’una tasca de què cal estar molt orgullosos i que, a més, pot ser l’inici d’alguna cosa gran. És la vostra idea íntegra i exclusiva i us animem a aprofitar que segurament en el moment de la seva culminació tindreu el motor de la perseverança i tenacitat molt ben greixat per a poder seguir movent-la per la indústria o seguir explorant-la, investigant-la i expandint-la.

Crowdfunding

Per a aquells que no estigueu familiaritzats amb el terme, el crowdfunding o finançament col·lectiu, és un mecanisme col·laboratiu de finançament de projectes. No usa la intermediació financera tradicional i consisteix a posar en contacte promotors de projectes que demanen fons mitjançant l’emissió de valors i participacions socials o mitjançant la sol·licitud de préstecs, amb inversors o oferents de fons que busquen un rendiment en la inversió. En aquesta activitat sobresurten dues característiques: la unió massiva d’inversors que financen amb quantitats reduïdes petits projectes d’alt potencial i el caràcter arriscat d’aquesta inversió.

Se sol fer per a molts propòsits, des d’artistes buscant suport dels seus seguidors, campanyes polítiques, finançament de deutes, habitatge, escoles, dispensaris… fins al naixement de companyies o petits negocis.

Si esteu motivats amb els resultats del vostre projecte TFG, podríeu explotar aquestes possibilitats. Hi ha moltes plataformes de crowdfunding i us sorprendria la quantitat de projectes que han tingut èxit i s’han implementat com un producte seriós arran del micromecenatge. Kickstarter, Goteo, Indiegogo… són algunes d’aquestes plataformes que promouen el crowdfunding. Els petits inversors se solen endur una còpia digital del projecte o un obsequi simbòlic per haver format part d’aquest.

Els projectes en la vida d’un professional digital

Un aspecte positiu del vostre TFG és que no dista molt de com s’encaren els projectes en la vida professional; de vegades cal enfrontar-se a reptes, desafiaments i encàrrecs digitals en què s’aterra en mode pàgina en blanc i s’espera de nosaltres estar presents en totes les etapes, sia en la coordinació o en la supervisió, per tant implica tenir un enfocament transversal com en el vostre TFG. Per exemple, els project managers o altres rols vinculats a la ideació, serien exemples de perfils que s’ocupen dels projectes des d’un prisma horitzontal. Depèn del caràcter de cada persona, però la visió etapa per etapa d’un projecte, des del seu germen fins que floreix gràcies a les nostres aportacions, sol ser molt enriquidora i motivant. És més, la digitalització de la societat, l’economia i la rapidesa en què els nous productes han de veure la llum i promocionar-se, estan impregnats d’un caràcter d’ubiqüitat que requereix cada vegada més de persones 360º: capaces de no tenir por a res, actuar i agafar el que popularment anomenen el toro per les banyes per a crear-los o fer-los un seguiment de principi a fi.